Wandelprestaties ontwikkelen met een hartslagmeter

Wil je graag meer inzicht in je conditie? Of wil je gericht werken aan je conditie? Dan is een hartslagmeter je beste sportmaatje. Wanneer je een hartslagmeter effectief inzet tijdens het wandelen kan je zelfs afvallen door wandelen!

Hoe werkt een hartslagmeter

Een hartslagmeter houdt je hartslag bij binnen verschillende zones. Iedere zone draagt bij aan andere doelen.

De verschillende hartslag zones

Om effectief te trainen met een hartslagmeter, kies je een doel. Daarna ga je tijdens het wandelen op zoek naar de inspanning die bij jouw doel past. De verschillende zones zijn:

  • Zone 1: herstellende training.
  • Zone 2: uithoudingsvermogen verbeteren en vet verbranden.
  • Zone 3: verbeterd aerobe conditie en kracht.
  • Zone 4: verhoogd maximale prestatie capaciteit.
  • Zone 5: helpt bij het ontwikkelen van snelheid (alleen voor hele fitte wandelaars!!!).

Hoe weet je in welke zone je wandelt? Een goede hartslagmeter geeft niet alleen het aantal slagen per minuut weer, maar geeft tevens aan in welke hartslag zone je je bevindt. Om van deze functie gebruik te maken, moet je voor je eerste wandeling een aantal gegevens invoeren zoals leeftijd, gewicht en lengte. De hartslagmeter berekent dan waar voor jou de verschillende zones liggen.

Je kan een hartslagmeter ook zo instellen dat je een zelf aangeeft in welke zone je wil wandelen en dat je een melding krijgt als je niet langer in de gewenste zone wandelt.

Voor wie is een hartslagmeter interessant

Wanneer je serieus aan de slag gaat met wandelen dan kan een hartslagmeter heel interessant zijn. Bijvoorbeeld wanneer je traint voor een wandelevenement of wanneer je wil gaan wandelen in de bergen. Voor het wandelen van lange afstanden of wandelen met hoogtemeters is een goede conditie vereist. Door middel van wandelen in de juiste hartslagzone wordt de gewenste conditie snel bereikt. Je zou dan redelijk snel moeten wandelen in hartslagzone 3.

Maar ook wanneer je wil afvallen met wandelen, is een hartslagmeter heel interessant. Door te wandelen in hartslagzone 2, kan je immers effectief vet verbranden.

En wanneer je na een blessure of ziekbed weer gaat wandelen, is het belangrijk om in zone 1 te blijven. Dit is misschien nog wel de grootste uitdaging. Je zult merken dat je al snel in zone 2 belandt wanneer je lekker aan het wandelen bent.

Wat kost een hartslagmeter?

Het aanbod in hartslagmeters in enorm. Maar er kan behoorlijk wat verschil in kwaliteit zitten. Wil je echt de beste hartslagmeter? Of is een simpel model voor jou goed genoeg? Het prijsverschil tussen deze twee uiterste loopt in de honderden euro’s.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.